< Alla nyhetsbrev

Hållbarhet

Retail Tech 2024

Cathrin Fogelberg, Karin Rehnberg, Nina Campioni. Foto: Simon Tuhkunen.

2024-06-01

Under årets Retail Technology, Nordens främsta mässa för handel, deltog Revive. Karin, vår medgrundare, talade på scen med modejournalisten Nina Campioni. Tillsammans ville de få fler inom handeln att integrera pre-loved.

Revive medverkade under Retail Technology 2024, som ägde rum den 29:e och 30:e maj i år. Retail Technology är Nordens ledande mässa, konferens samt mötesplats för framtidens handel. En plats där handeln samlas för att kunna möta framtidens teknikutveckling. Branschen samlades i år för att träffa massor av utställare, lyssna till inspirerande talare, höra om innovationer, samt utforska startup-området och öppna scener. Karin och Cathrin, Revives medgrundare, fick under dessa två dagar chansen att hänga med många härliga och inspirerande personer. Det var verkligen intressanta och insiktsfulla samtal att lyssna till – och dialoger att föra med andra likasinnade.

Den 30:e maj var det dags för Karin att, tillsammans med Nina Campioni, inta scenen vid två olika tillfällen för att prata om pre-loved – hur man arbetar med nudging, nya affärsmodeller och ny teknik. Syftet var att andra inom handeln skulle inspireras till att integrera pre-loved i sina verksamheter, förklara hur hindrande barriärer kan tas bort, samt få andra att förstå hur pass enkelt det är att haka på en snabbt växande marknad. Begagnatmarknaden växer nämligen hela fem gånger snabbare än traditionell handel och sparar ungefär 90% av miljöpåverkan jämfört med att köpa nytt.

Nina Campioni och Karin Rehnberg.

Foto: Simon Tuhkunen.

Nina Campioni har sedan 2007 arbetat inom modebranschen och är utbildad journalist. På senare tid har hon varit aktiv som frilansande skribent, programledare och föreläsare. Hon driver även en secondhand-butik vid namn Nina Nuggets, som både finns online och som fysisk butik. Sedan september 2023 har Ninas Nuggets haft en pop up i MOOD-gallerian i Stockholm och det är hon själv som väljer ut vad som ska finnas i butiken. Syftet med Ninas Nuggets är att fler ska få chansen att se hur enkelt och roligt det är att handla secondhand. Tanken är både att engagera och inspirera fler till mer klimatsmart konsumtion.

Jenny Jonsson

Marketing Manager