FAQ - Vanliga frågor

Denna version av villkoren gäller från och med 4 augusti 2023,

FAQ 

Revive Retail är en startup med visionen att göra e-handeln mer cirkulär. 

Våra vanligaste frågor kring begagnatförsäljningen via Revive ser ni nedan. De fullständiga användarvillkoren hittar du här: Användarvillkor 
Har du några frågor som inte besvaras nedan så kontakta Revive Retail på info@reviveretail.se 

FAQ för Säljare på Revive Retail

1. Vad är Revive Retail och vad ansvarar de för?

Revive Retail är en tjänst som är integrerad hos din e-handlare där köpare och säljare möts för att handla begagnade varor av varandra. Du som säljare behöver inte ha kontakt med köparen och behöver inte fundera på pris.

2. Kostar det att sälja på Revive Retail?

Det är en fast ersättning som du får för varje produkt som du säljer och det beräknas utifrån nypris. Det varierar något utifrån vilken klubb eller e-handlare som erbjuder tjänsten. Den vanligaste ersättningen är den nedan. För att se exakt vad du får, gå in i portal.reviveretail.se och klicka in på den produkt du vill sälja.
A - Nyskick: 56% av nypris
B - Mycket bra skick: 53% av nypris
C - Bra skick: 50% av nypris
D - Okej skick: 42% av nypris

Blir din vara inte såld kostar det dig ingenting.

Ersättningen kan variera något mellan olika partners/e-handlare/idrottsklubbar

3. Vad kan jag sälja på Revive Retail?

Du kan endast sälja varor som du köpt via din e-handlares/partners/idrottsklubbs webbshop och som finns i vårt sortiment.

4. Hur lägger jag upp en vara till försäljning?

Du använder den länk som tillhandahålls hos din e-handlare, hittar den produkt från som du har hemma och som du vill sälja. Var noga med att skicket ska överensstämma med den beskrivning du gett. 

5. Vem betalar för frakten?

Frakten är 20-50 SEK och kostnaden för frakten betalar köparen för.

6. Vad händer när min produkt blir såld?

När du får notis om en försäljning, får du en qr-kod. Du packar sedan varan ändamålsenligt så att den inte skadas på vägen.  Du tar sedan med den digitala qr-koden och visar upp hos ditt Postnord-postombud för att skicka varan. Du ska skicka produkten till köparen inom 5 dagar från att du fått info om att den är såld.

7. Vad händer om köparen reklamerar eller är missnöjd?

Om skicket avsevärt skiljer sig från det skick som valts i annonsen och köparen gör en reklamation, kan du som säljare behöva betala en avgift på 10% av försäljningspriset samt returfrakten. Alternativt att du får en lägre ersättning i linje med skicket produkten anses ha om köparen godkänner det. 

8. När får jag pengarna på kontot?

Pengarna betalas ut efter att varan godkänts av mottagaren. Det kan ta max 24 timmar från att köparen mottagit varan. Sedan tar det några dagar innan pengarna är på ditt konto.

9. Vad händer om jag sålt varan någon annanstans?

Om du av någon anledning inte har varan kvar så maila info@reviveretail.se och ange varan du inte längre har tillgänglig. Om någon försöker köpa din vara men du har sålt den någon annanstans kommer vi att ta ut en avgift på 100 kr för att täcka de kostnader som uppstår. Vi rekommenderar dig att inte lägga upp varan till försäljning någon annanstans. 

10. Kan jag avsluta mitt konto när som helst?

Ja, du kan avsluta ditt konto när som helst efter pågående transaktioner är avslutade.

11. Kan jag som bor utanför Sverige sälja i Revive?

Idag levererar vi endast från Sverige

FAQ för Köpare på Revive Retail: 

1. Vad är Revive Retail och vad ansvarar de för?

Revive Retail är en tjänst som är integrerad hos din e-handlare där köpare och säljare möts för att handla begagnade varor av varandra. Du som köpare behöver inte ha kontakt med säljaren och är alltid tryggt skyddad av vårt köparskydd.

2. Hur reklamerar jag en vara om skicket inte stämmer?

Om skicket avviker avsevärt från det som säljaren beskrivit kan köparen reklamera. Köparen måste lämna eventuella klagomål inom 24 timmar efter att ha mottagit produkten för att kunna reklamera. Reklamation görs till info@reviveretail tillsammans med bild på mottagen vara och text. Du får antingen möjlighet till ett lägre pris eller möjlighet att häva köp och skicka tillbaka det kostnadsfritt. 

3. Kan jag returnera en vara?

Endast om skicket avviker avsevärt från det som säljaren beskrivit kan köparen returnera varan efter en reklamation. Vid retur kontaktar köparen Revive Retail på info@reviveretail.sel för instruktioner. Returen måste skickas inom 5 dagar från att köparen har fått returkoden. 

4. Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket i tid?

Om paketet inte hämtas ut i tid, returneras det med en avgift på 10% av köpesumman och kostnaderna för frakt och returfrakt.

5. Vem betalar för frakten?

Frakten är 20-50 SEK och kostnaden för frakten betalar köparen för.

6. Kan jag som bor utanför Sverige köpa i Revive?

Idag levererar vi endast till Sverige