FAQ - Vanliga frågor

Denna version av villkoren gäller från och med 14 oktober 2025,

Revive Retail är en startup med visionen att göra e-handeln mer cirkulär. 

Våra vanligaste frågor kring begagnatförsäljningen via Revive ser ni nedan. De fullständiga användarvillkoren hittar du här: Användarvillkor 
Har du några frågor som inte besvaras nedan så kontakta Revive Retail på info@reviveretail.se 

FAQ för Säljare på Revive Retail Online

1. Vad är Revive Retail och vad ansvarar de för?

Revive Retail är en tjänst som är integrerad hos din e-handlare där köpare och säljare möts för att handla begagnade varor av varandra. Du som säljare behöver inte ha kontakt med köparen och behöver inte fundera på pris.

2. Kostar det att sälja på Revive Retail?

Det är en ersättning som du får för varje produkt som du säljer och det beräknas utifrån nypris. Det varierar något utifrån vilken e-handlare som erbjuder tjänsten. För att se exakt vad du får, gå in i portal.reviveretail.se och klicka in på den produkt du vill sälja.

Blir din vara inte såld kostar det dig ingenting.

Ersättningen kan variera något mellan olika partners/e-handlare

3. Vad kan jag sälja på Revive Retail?

Du kan sälja de varor som din e-handlare har i sitt sortiment.

4. Hur lägger jag upp en vara till försäljning?

Du använder den länk som tillhandahålls hos din e-handlare, hittar den produkt från som du har hemma och som du vill sälja. Var noga med att skicket ska överensstämma med den beskrivning du gett. 

5. Vem betalar för frakten?

Frakten är 50 SEK och kostnaden för frakten betalar köparen för.

6. Vad händer när min produkt blir såld?

När du får notis om en försäljning, får du en QR-kod. Du packar sedan varan ändamålsenligt så att den inte skadas på vägen.  Du tar sedan med den digitala QR-koden och visar upp hos ditt Postnord-postombud för att skicka varan. Du ska skicka produkten till köparen inom 5 dagar från att du fått info om att den är såld.

7. Vad händer om köparen reklamerar eller är missnöjd?

Om skicket avsevärt skiljer sig från det skick som valts i annonsen och köparen gör en reklamation, kan du som säljare behöva betala en avgift på 10% av försäljningspriset samt returfrakten. Alternativt att du får en lägre ersättning i linje med skicket produkten anses ha om köparen godkänner det. 

8. När får jag pengarna på kontot?

När varan levererats får du ett mail där du ska välja utbetalningssätt. Pengarna betalas ut efter att varan godkänts av mottagaren. Det kan ta max 72 timmar från att köparen mottagit varan. Sedan kan det ta några dagar innan pengarna är på ditt konto beroende på vilket sätt du valt för utbetalning.

9. Vad händer om jag sålt varan någon annanstans?

Om du av någon anledning inte har varan kvar så vänligen logga in på ditt konto och ta bort annonsen. Om någon försöker köpa din vara men du har sålt den någon annanstans kommer vi att ta ut en avgift på 100 kr för att täcka de kostnader som uppstår. Vi rekommenderar dig att inte lägga upp varan till försäljning någon annanstans. 

10. Kan jag avsluta mitt konto när som helst?

Ja, du kan avsluta ditt konto när som helst efter pågående transaktioner är avslutade.

11. Kan jag som bor utanför Sverige sälja i Revive?

Idag levererar vi endast från Sverige

FAQ för Köpare på Revive Retail Online: 

1. Vad är Revive Retail och vad ansvarar de för?

Revive Retail är en tjänst som är integrerad hos din e-handlare där köpare och säljare möts för att handla begagnade varor av varandra. Du som köpare behöver inte ha kontakt med säljaren och är alltid tryggt skyddad av vårt köparskydd.

2. Hur reklamerar jag en vara om skicket inte stämmer?

Om skicket avviker avsevärt från det som säljaren beskrivit kan köparen reklamera. Köparen måste lämna eventuella klagomål inom 72 timmar efter att ha mottagit produkten för att kunna reklamera. Reklamation görs till info@reviveretail tillsammans med bild på mottagen vara och text. Du får antingen möjlighet till ett lägre pris eller möjlighet att häva köp och skicka tillbaka varan.

3. Kan jag returnera en vara?

Endast om skicket avviker avsevärt från det som säljaren beskrivit kan köparen returnera varan efter en reklamation. Vid retur kontaktar köparen Revive Retail på info@reviveretail.sel för instruktioner. Returen måste skickas inom 5 dagar från att köparen har fått returkoden. 

4. Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket i tid?

Om paketet inte hämtas ut i tid, returneras det med en avgift på 10% av köpesumman och kostnaderna för frakt och returfrakt.

5. Vem betalar för frakten?

Frakten är 50 SEK och kostnaden för frakten betalar köparen för.

6. Kan jag som bor utanför Sverige köpa i Revive?

Idag levererar vi endast till Sverige.


FAQ – butikslösning

FAQ för säljare i butik

Måste jag ha ett Revive-konto för att sälja?

Ja, du behöver ett konto hos Revive för att kunna sälja din produkt.

Vad händer om min produkt försvinner eller blir stulen i butiken?

Kontakta butikspersonalen så ser de till att annonsen pausas.
Om produkten hittas inom 30 dagar aktiveras den igen.
Om den inte hittas inom 30 dagar får du ersättning som om produkten hade sålts.

Vad händer om min produkt inte blir såld?

Om produkten inte säljs inom den angivna tiden får du ett mejl om att hämta upp den inom en månad.
Om du inte hämtar upp den inom den tiden tas den bort, utan ersättning.

Jag vill inte sälja produkten längre – vad gör jag?

Gå till butiken och meddela personalen att du inte längre vill sälja din produkt. Hämta din produkt samt logga in på portal.reviveretail.se för att avpublicera din annons. Visa upp att den är avpublicerad för personalen i butiken.

Kan jag ändra priset i efterhand?

Ja, du kan när som helst logga in på portal.reviveretail.se och justera priset.

Min produkt har skadats i butiken – vad händer då?

Om produkten fått ett lägre skick i butiken ska du kontakta butikspersonalen och de kontaktar Revive som avgör i reklamationen.

Jag har inte fått min utbetalning
Kontakta info@reviveretail.se så hjälper vi dig.

Kan jag använda presentkort som jag får vid försäljningen för att köpa second hand?
Nej, presentkort gäller endast för nya varor – inte second hand.


FAQ för köpare i butik

Behöver jag ett Revive-konto för att köpa en produkt?

Nej, du kan köpa utan konto. Men om du skapar ett konto blir det enklare att sälja vidare den senare.

Jag tycker inte produkten motsvarar skickbeskrivningen – kan jag reklamera den?

Nej, priset gäller som det står. Eftersom det är ett köp mellan privatpersoner finns ingen reklamationsrätt. Då det är i butik har du möjlighet att titta på produkten innan du köper den.

Kan jag ångra mitt köp eller lämna tillbaka produkten?

Nej, second hand-köp via Revive är mellan privatpersoner och omfattas inte av ångerrätt.
Men du kan enkelt sälja vidare den genom Revive!

Kan jag köpa produkter hemifrån?

Nej, köp sker i butik. Men du kan ringa butiken och be dem lägga undan en produkt.

QR-koden på produkten är borta eller fungerar inte
Om QR-koden saknas eller inte fungerar, fråga personalen i butiken så hjälper de dig vidare.