< Alla nyhetsbrev

Hållbarhet

Cirkulära snackisar innanför Visbys ringmur

Karin Rehnberg. Foto: Josefina Sonnhammer, Jenny Jonsson.

2024-08-09

Almedalsveckan 2024 präglades av hållbarhet. Revives medgrundare Karin Rehnberg var på plats och diskuterade cirkulära affärsmodeller samt fick större insyn i de svenska börsbolagens arbete för den cirkulära omställningen.

Årets upplaga av Almedalsveckan inföll i år mellan den 25:e och 28:e juni. Cirkulära affärsmodeller var ett av årets heta teman. På plats var Karin Rehnberg, en av Revives grundare, och redan under första dagen tog hon plats på scenen i Almedalen då hon deltog i panelsamtalet “Hur får vi till cirkulära affärsmodeller som går att skala?”, vilket arrangerades av HUI Research.

Cradlenet, som också medverkade och arrangerade tre evenemang under Almedalsveckan, är ett nätverk som hjälper företag och organisationer att ställa om till en cirkulär ekonomi. I början av juni släppte Cradlenet rapporten “Circular Economy Outlook 2024 Sverige”. Det är Cradlenet som tillsammans med RISE har analyserat och undersökt de svenska börsbolagens cirkulära omställning. Rapporten visade att affärsmöjligheter är den mest förekommande drivkraften för cirkulära strategier. Trots att 90% av de svenska börsbolagen som svarade i rapporten menar att de arbetar med minst en cirkulär strategi på något vis, är det enbart 41% som har satt upp minst ett cirkulärt mål.

Svensk Handel var en stor aktör i Almedalen och arrangerade drygt 20 seminarier, där flertalet fokuserade kring ämnet hållbarhet. Förutom evenemanget som Karin själv deltog i så var hon bland annat på plats för att lyssna till de spännande diskussionerna i panelsamtalet “75% av konsumenterna vill köpa secondhand – hur ska handelslandet Sverige kunna möta efterfrågan?” – som också arrangerades av Svensk Handel. Sedan gick det inte heller att missa deras lånegarderob, Almedalsgarderoben, från vilken besökare erbjöds att låna kläder i flera färger samt storlekar från ett femtontal modeföretag. Svensk Handel, som låg bakom initiativet, menar att uppemot 400 plagg lånades ut under garderobens 3 dagar.

Karin Rehnberg i kläder från lånegarderoben Fashion Loop Almedalen.

Foto: Josefina Sonnhammer

Ytterligare en lånegarderob fanns tillgänglig under veckan och gick under namnet Fashion Loop Almedalen. Där fanns kläder och smycken som secondhand eller upcyclade. Lånegarderoben arrangerades av Medveten konsumtion, BackingTheFuture och Purpose PR & kommunikation. Den marknadsfördes hett under hashtaggen #FashionLoopAlmedalen.

Jenny Jonsson

Marketing Manager